اتاق فردا



شکرخدایی، نایب رییس کمیسیون رقابت، خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق ایران تشریح کرد: دلایل ناکارآمدی اتاق های بازرگانی در کمک به دیپلماسی اقتصادی

نایب رییس کمیسیون رقابت، خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق ایران با نقد صریح عملکرد اتاق های بازرگانی ایران در برگزاری دیدارهای مشترک هیات های ایرانی و خارجی، بر لزوم ساماندهی جدی این موضوع در دوره پیش روی اتاق با هدف حصول نتیجه اقتصادی و دفاع از حیثیت ایران در تجربیات بین المللی تاکید کرد.

دکتر فرشید شکرخدایی، نایب رییس کمیسیون رقابت، خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق ایران و پایه گذار و طراح مرکز رتبه بندی اتاق بازرگانی ایران امروز در گفت و گو با پایگاه خبری”اتاق فردا”، در مورد جایگاه اتاق های بازرگانی در دیپلماسی اقتصادی گفت: کارکرد اصلی اتاق های بازرگانی به مفهوم جهانی آن که از ۴۰۰ سال پیش در مارسی فرانسه ثبت شد، تسهیل ارتباطات بازرگانان در تعامل های بین المللی و مناطق مختلف بود؛ اتفاقی که در ایران با این کارکرد آغاز به کار نکرد و در واقع بیشتر برای مذاکره با دولت محلی جهت مسائلی مانند موضوع تعرفه ها، حمایت از تولید داخلی و رسیدگی به عوارضی بوده که حاکمیت بر بازرگانی وضع می کرده است.
نایب رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران در همین رابطه افزود: برخلاف اتاق های بازرگانی در کشورمان که به مسائلی مانند مالیات و بیمه و وام های معوقه و نظایر آن ها متمرکز شده اند، اتاق های کسب و کار در نظام بین الملل به مفهوم تسهیل بازرگانی و تجارت بین المللی در آن کشورها نهادینه شده است.
شکرخدایی با بیان این که به دلیل عدم تجهیز نشدن نرم افزاری و سخت افزازی اتاق برای تسهیل تجارت بین الملل، فرصت های طلایی حضور در عراق، روسیه، آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان و …. را به آسانی از دست داده ایم، تصریح کرد:”به دلیل همین ضعف امروز با شناسایی نشدن توانمندی های حرفه ای بخش خصوصی کشور به صورت متمرکز و یا شبکه ای، مشخص نیست که به طور مثال در یک مقطع زمانی لازم آیا امکان ارسال منظم ، انبوه و یکنواخت از یک محصول مشخص به مقصدی مانند روسیه و یا قطر وجود دارد یا خیر؟”
این عضو فعال اتاق بازرگانی با اشاره به برخی مناسبات دیدارهای هیات های خارجی و ایرانی پس از “برجام” اظهار کرد: چه بسیار مواردی در این دیدارها که در طرف ایرانی تجار یا تولیدکنندگان غیرواقعی به صرف داشتن کارت ویزیتی مقابل بازرگانان و سرمایه گذاران اروپایی و آسیایی نشسته اند و مدعی دارا بودن توانمندی هایی شده اند که حقیقت نداشته یا بسیار بیشتر از واقعیت بوده اند.
شکرخدایی با بیان این که بعد از برجام، ده ها هیات رفت و آمد کرده اند اما به تعداد بسیار محدودی قرارداد منجر شده است، گفت: امروز زمان شبکه سازی، رتبه بندی، ظرفیت سنجی و تهیه پروفایل شناسایی فارسی و انگلیسی برای طرفین مذاکرات است، اما متاسفانه روال عمومی اتاق تا کنون بر این منوال بوده است که فقط افرادی نزدیک به اتاق یا دور و بر آن از فرصت های تجاری مطلع می شوند و فرصت های تجاری بین اعضا یکسان توزیع نمی شود، در حالی که پیش از این برنامه های در دستورکار اتاق تهران درج روزانه فرصت های تجاری مرسوم بود و روی سایت اتاق تهران قرار می گرفت.
به گفته وی مساله سفر مقامات ارشد ایران به کشورها فرصت دیگری است که اتاق ها می توانند در دیپلماسی اقتصادی ایفای نقش کنند، اما شوربختانه روال بر این بوده است که هر فردی به صرف داشتن کارت عضویت ویا بازرگانی و پرداخت چند میلیون تومان توانسته است به همراه وزیر امور خارجه به این سفرها اعزام شود. در این شرایط چه بسیار مواردی که طرف مقابل با توانمندی و عزم راسخ در مذاکرات حضور داشته در حالی که کل سرمایه ثبت شده شرکت های هیات ایرانی اعزامی یا حجم فروش و سابقه شرکت ها در شان این مذاکرات نبوده است. لذا در این مواقع، اتاق موظف است تدبیری چاره و اتخاذ کند که حداقل شایستگی های لازم مانند سرمایه یا سابقه یا حجم فروش تعریف شده ای را تبیین و با پایبندی به اصول اولیه کسب و کار از اعزام افراد غیر حرفه ای و کم توان در این هیات ها پیشگیری شود.
شکرخدایی با ذکر مثالی از یک مورد تجربه که هیاتی به همت دکتر پدرام سلطانی به آلمان اعزام شد و در آنجا از قبل پروفایل مشخصی آماده و ارسال وبرخی از متقاضیان به دلیل واجد شرایط نبودن از لیست حذف شدند، اظهار کرد: این سفر به گونه ای انجام شد که طرف آلمانی تحت تاثیر قرار گرفته بود و مذاکرات خوب و سازنده و موثری هم انجام گردید.
این فعال اتاق بازرگانی که در گفت و گو با خبرنگار پایگاه “اقتصاد فردا” بسیار پردغدغه هم اظهار نظر می کرد، گفت: متاسفانه در این زمینه ارگانایزرهای ( برگزارکنندگان) حرفه ای نقش مهمی دارند و در ایران ارگانایزرهای حرفه ای تربیت نشده اند تا عملکرد آن ها از برگزاری نشست ها و سفرها صرفا به تدارک شام و پذیرایی ختم نشود!
وی با یادآوری این که در ده ها سفر اعزامی هیات های ایرانی فقط در اعزام هایی مانند حضور در بلژیک، انگلستان و آلمان تلاش شد دست کم بازرگانان غیر واقعی همراه هیات نباشند، در مورد دلیل تربیت نشدن ارگانایزرهای حرفه ای افزود: متاسفانه در این مورد به غیر از مشکلات ناشی از نبود این نوع مناسبات قبل از برجام، به دلیل درآمد خیلی خوبی که برگزاری این دست برنامه ها دارد، برخی چهره ها به دلایل غیر تخصصی خود را به شکل رابطه ای تحمیل کرده اند و همین امر مانع ایجاد روال منظم و قاعده مند در برگزاری دیدارهای کارآمد و کیفی بین هیات های ایرانی با هیات های خارجی شده است.
شکرخدایی با تاکید بر تاثیر برگزاری یک مراسم ارتباط تجاری منظم و اصولی که تمام ظرفیت ها و پروفایل ها از پیش در آن به صورت دقیق و شفاف تهیه شده است، خاطرنشان ساخت: بعد از برگزاری نشست های با کیفیت، بازرگانان و تولیدکنندگان بزرگ و خوش نام ایرانی پای ثابت و جدی حضور در آن شده اند؛ لذا ارتقای استانداردهای برگزاری نشست های تجاری در سطح بین الملل یکی از مهم ترین اتفاق هاست که اتاق های بازرگانی باید در دستور کار قرار دهند تا عایدی آن هم به لحاظ حیثیتی و هم اقتصادی برای کشورمان دستاوردهای ماندگاری را به یادگار بگذارد./